Vijfdorpenroute vanuit Molini de Prelà

14 januari 2019 - Prelà, Italië

Dit is een topwandeling die de 5 dorpen in de buurt van Molini di Prelà  aandoet : Costiolo , Valloria, Tavole, Villa Talla en Prelà.

Loop in Prelà naar rechts in de richting van de brug bij de fabriek. Je vindt daar een rode pijl naar links. Blijf de bordjes met die rode pijl volgen gedurende de hele route.

Eerst heb je een klimmetje naar Costiolo, een piepklein dorpje dat je onderaan de vallei ziet liggen. Daar gaat het via een steile trap naar Valloria, het dorp dat je recht voor je ziet als je op ons terras zit.

Valloria is bekend om zijn beschilderde deuren en poorten. Een bezienswaardigheid, maar te gepolijst om authentiek te zijn.

In Valloria laten de pijlen je even in de steek. Je loopt door het dorp naar de kerk, dan naar het plein achter de kerk waar ook een terrasje is. Volg daar de wegwijzers richting San Giuseppe, een steile klim naar de kapel van San Giuseppe. Daar krijg je de rode pijlen terug te zien. Je loopt nu in de richting van La Madonna del Piano (Onze Lieve Vrouw van de Vlakte) door een schaduwrijk bos.

Aan de Madonna del piano heb je een prachtzicht over de streek.

IMG_20170523_112305917 (1)

Je bent nu op een steenworp van Tavole, het volgende dorp. Hou ook hier de rode pijlen goed in de gaten. Tavole is bijzonder pittoresk. Op zondag kan je er een 9 gangen menu krijgen voor 25 euro, alles in.

Blijf de rode pijlen volgen. Even buiten Tavole kan je kiezen tussen een route over de hoofdweg naar Villa Talla (asfalt) die rustig en mooi is. Of je kiest voor het ezelspad over de heuvels en dat is langer en lastiger.

Villa Talla is een klein authentiek dorp. Er is een restaurantje dat alleen ’s avonds open is en een winkeltje waar je etenswaar kunt kopen. Dit is een bezoek waard. Dateert van wellicht nog voor de oorlog en gooit je 50 jaar terug in de tijd.

In het centrum van Villa Talla vind je terug een rode pijl naar beneden. Je volgt nu een ezelspad dat steil naar beneden loopt. Je komt uit aan de rivier. Daar kan je een weg naar boven of naar onder kiezen. Kies voor de weg die naar beneden loopt. Ook die weg gaat tenslotte weer wat klimmen en brengt je naar Canneto Soprano. Kies op de Piazza Sant Antonio voor de trap naar beneden richting Santuario N.S. della Visitazione. Deze weg brengt je via een sterk afdalende weg terug naar Prelà (800m)